2008-02-06

Skrivet för nio år sedan: "Finnen"Framför mig på en barstol satt en finländsk man i övre medelåldern. Han snackade med Ronny om det gamla vanliga samtalsämnet på Pathong beach, Thaitjejer. Med sitt gråa feta hår, imponerande ölmage och sin svettiga kropp var han sinnesbilden av en typisk sexturist.Tydligen hade han gjort en receptionist med barn på en tidigare resa och var minst sagt skitnödig då han just hade fått reda på att hennes far är polis. För en sak är säker, i detta land är polisen inga uniformerade fjantar utan använder sig inte sällan av rätt hårda tag om det så behövs. Finnen hade presenterat sig, men som vanligt hade jag glömt vad han sa, skit samma, du och hörrudu är beprövade hjälpmedel för senila trettiofemåringar. Då jag var lagom intresserad av Finnens problem lyssnade jag bara med ena örat medan blicken som vanligt spejade runt och registrerade allt som skedde i baren och på gatan utanför. Tänk vad mycket man tycker sig se på en del människor, var dom kommer ifrån, vad dom jobbar med och vilka perversioner dom tycker om att plåga sina utvalda med. Men det lustiga är att när man är som mest säker brukar man ha fel, men det gäller förstås inte Tyskar som till nittiofem procent är skithögar. Dom slås bara av Japanare som är ena bossiga och fascistoida små jävlar. Det ser man väldigt tydligt på Thailändarnas anleten. Det berömda leendet är aldrig så stelt som när dessa herrefolk ger order till höger och vänster. Jag bara väntar på att en någon skall börja köra med mig. Det skulle i fall bli en för mig upplyftande tillställning. Risken att en Japs skall mopsa upp sig mot en stor Svensk är dock minimal då de ser på en annan som nån sorts primitiv gorilla, värd bara att föraktas i lönndom. Thailändskorna har de blekfeta gulingarna tyvärr inte samma respekt för. En japansk specialitet är att två man tvingar ner en tjejs huvud under vatten tills hon dränks. Under tiden knullar den tredje på och får njuta av dödsryckningarna. Jag undrar om den olympiska kommitténs medlemmar fick prova på det innan dom bestämde sig för Nagano. - Hörru! Ska vi gå och äta? Ronny hade tydligen med hjälp av Singah och ivrig diskussion med Finnen blivit hungrig. Vi gick till Norskens då vi dagen innan hade lovat att återkomma. Efter några öl och en vinare var vi tillbaks på hotellrummet efter vi inhandlat en stor Mekongare. Va´fan, varför bryta traditioner....
Gyttjebadet. Den första tanken jag fick det var att min bungalow hade rasat, tyvärr var det inte så. Paniken kom som ett expresståg genom bakfyllan och gjorde mig klarvaken, var ligger jag? I djungeln tycktes det vara, inga ljud från trafik eller vatten men mörkt som för en blind. När jag klivit upp från min nedslagsplats inser jag att "dagkläderna" sitter på, d.v.s jag har linne och shorts på mig. Det stämde ganska bra med minnesluckan, efter matchen på Paradise Bar var det totalsvart. Grenverket var tätt och ingen måne syntes, vilket håll skulle jag gå? Ole dole…Efter en tid och en hel del rivsår efter den täta vegetationen hörde jag en motor, en vespa? Vilken lättnad! En väg! Då vägen lutade kraftigt insåg jag att jag var över havsnivån och att vägen till Patong måste gå neråt. Jag hann inte gå länge förrän det kom en grabb på en vespa som inte var svår att övertala för en skjuts till Bangla road. Jag märkte rätt snabbt att thaiaren inte var riktigt nykter, dels på ett ihållande fnitter men även körningen hade vissa brister. Jag blev därför en aning nervös då pojken skriker "shortcut" och kör med full fart ut på en leråker. Även om det hade varit dagsljus och grabben varit nykter hade det varit svårt att köra på detta underlag, nu hade han även en hundrakilos skräckslagen farang som extralast. Det kunde inte sluta mer än på ett sätt, leråkern blev till ett träsk och där åkte vi i. Efter att ha släpat upp en vansinnesskrattande thailändsk grabb och en vespa ur ett hav av lera, så stod ekipaget på fast mark igen. Då thaiaren såg på min leriga gestalt efter jag fått igång vespan, insåg han att läget kanske inte var så hälsosamt för hans del. Han övertygade mig om att han bodde alldeles i närheten och jag snabbt skulle få duscha och låna rena kläder. Då det hade behövts redan innan gyttjebadet tyckte jag att det var en bra idé...

Inga kommentarer: