2008-04-02

Espan.

Mitt första besök på esplanaden 14 var traumatiskt. Jag stod vid baren när någon klämde mig på ena skinkan så att blodflödet stoppades. När jag vände mig om så stod där en "skönhet" på +70. Redan då insåg man stuket på denna krog. Jag har sedan vid flera tillfällen bl.a. varit inblandad i slagsmål och vakterna har alla sagt samma sak: "välkommen nästa gång". Även detta är förträffligt talande. Det har liksom varit högt i tak. Andra ställen har bytt inriktning, utseende och namn, allt efter vad som varit inne. Men Inte Espan. I alla år har samma stil attraherat tusentals människor som har för det mesta haft jävligt roligt. Att det alltid har funnits de som rynkat på näsan när namnet kommit till tals, är för mig mer talande om kritikerna än om Espan. Högfärdiga och skitförnama hörde nämligen inte hemma på Esplanadrestaurangen. Men det gjorde jag och många med mig. Tack för en rolig tid som gav många minnen och historier att berätta.

Inga kommentarer: